دانشمندان

ساعت

تقویم فارسی

 
چهارشنبه
1393
مرداد
1
 

عضویت در خبرنامه

بازدیدکننده محترم با عضویت در خبرنامه از اخرین اخبارسايت مطلع شوید




نظرسنجي

طراحی و محتوای سایت کانون ریاضی مازندران را چگونه ارزیابی می نمایید؟
 

آمار سایت

mod_vvisit_counterامروز100
mod_vvisit_counterدیروز324
mod_vvisit_counterاین هفته1512
mod_vvisit_counterاین ماه8835
mod_vvisit_counterکل بازدید594012

Today: مرداد 01, 1393
طرح درس روزانه ساده کردن کسرها برای کلاس پنجم پي دي اف چاپ پست الكترونيكي
نوشته شده توسط مدیریت کانون   
شنبه ، 6 خرداد 1391 ، 03:42

 

اهداف کلی درس:

1-دانش آموزان با ساده کردن کسر آشنا می شوند. ( حوزه شناختی )

2- دانش آموزان پس از آشنایی با ساده کردن کسرها درکارهای روزمره و درسی استفاده بکنند

و به آن علاقه نشان دهند. (حوزه عاطفی)

اهداف جزئی درس:

* دانش آموزان در پایان تدریس با ساده کردن کسرها آشنا می شوند. ( حوزه شناختی - سطح دانش )
* دانش آموزان به درس ساده کردن کسرها توجه نشان می دهند. ( حوزه عاطفی - سطح توجه )
* دانش آموزان به درس ساده کردن کسرها واکنش نشان می دهند. ( حوزه عاطفی - سطح واکنش )
* دانش آموزان به درس ساده کردن کسرها ارزش قائل می شوند. ( حوزه عاطفی - سطح ارزشگذاری )

اهداف رفتاری (درحوزه شناختی):

* دانش آموزان ساده کردن کسرها را با دسته بندی کردن شکلهای رنگی و غیر رنگی انجام می دهند. ( حوزه شناختی - سطح کاربرد )
* دانش آموزان کسر تصویر یا اشیاء در دسترس را انجام می دهند. ( حوزه شناختی – سطح کاربرد )
* دانش آموزان بعد از دسته بندی کردن شکلها کسر آن را به صورت نوشتاری می نویسند. ( حوزه شناختی – سطح ترکیب )
* دانش آموزان کسرها را با یکدیگر مقایسه می کنند. ( حوزه شناختی – سطح تحلیل )
* دانش آموزان با ساده کردن کسر، ساده کردن کسر را تعریف می کنند و کسر ساده شده و کسر حاصل از ساده کردن را مساوی نشان می دهند. ( درک و فهم )
* دانش آموزان کسرهای مساوی را نشان می دهند. ( حوزه شناختی – سطح کاربرد )
* دانش آموزان با تقسیم کردن صورت و مخرج بر یک عدد ثابت، کسر ساده شده را کشف می کنند ( حوزه شناختی – سطح کاربرد )
* دانش آموزان ساده کردن کسر را به زبان خود تعریف می کنند. ( درک وفهم )


اهداف رفتاری (درحوزه عاطفی):

* دانش آموزان با دقت به مباحث مربوط به درس ساده کردن کسر گوش می دهند. ( حوزه عاطفی -سطح دریافت )
* دانش آموزان با علاقه در پرسش و پاسخ کلاسی مربوط به ساده کردن کسر فعالیت می کنند. ( حوزه ی عاطفی - سطح واکنش )


اهداف رفتار ورودی: (دانش آموزان تا کنون)

* دانش آموزان باید در مرحله آماده سازی ضرب و تقسیم اعداد را بدانند و مفهوم بخش پذیری را فهمیده باشند. (در غیر این صورت باید از آموزشی ترمیمی استفاده کنیم.)
* دانش آموزان با بخش پذیری و کسرهای مساوی آشنا شده اند.

ارزشیابی تشخیصی:

1- با استفاده از مقوا یا اشکالی آنها را دسته بندی کرده و به تعدادی از دانش آموزان بدهد.

2- با استفاده از اشکال تعداد دسته ها و تعداد شکلهای هر دسته را مشخص کند.

3- کسر 72/54 را با راه حل ساده کند.

« مراحل تدریس و فعالیت ها»

الف)مرحله ی آغازین:

1- با شادابی؛ سلام، احوالپرسی و حضور و غیاب می کنم.

2- دعا یا سوره ی کوتاه را با همکاری دانش آموزان می خوانم. ( به صورت هم خوانی )

3- تکالیف مربوط به درس جلسه گذشته را بررسی می کنم و نکات و تذکراتی را به آنها می گویم.

4- ارزشیابی تشخیصی را بر روی تابلو انجام می دهم.

ایـجـاد انگیـزه :

انگیزه و علاقه را با بیان کردن " ارزش و کاربرد " درس در دانش آموزان به وجود می آورم. محاسبات دشوار را راحت تر و ساده کنیم و در یادگیری درس نسبت، تناسب و درصد بتوانید راحت و بهتر یاد بگیرید.


ب) مرحله ی میانی (نحوه انجام فرایند یاددهی – یادگیری ):

1- کلاس ر ابه صورت گروه های آموزشی دسته بندی می کنم.

2- شکل زیر را روی تابلو رسم می کنم و از دانش آموزان سوال می کنم چه کسری از شکل رنگی است؟

پس از پاسخ درست یعنی 12/9 این کسر را زیر شکل می نویسیم.

سپس از یکی از دانش آموزان می خواهم که شکل روی تابلو رابه 4 دسته، دسته بندی کند. البته این کار با همکاری خودم صورت می گیرد و برای دانش آموزان مطرح می کنم که چند دسته ی 3 تایی داریم جواب درست 4 دسته ی 3 تایی ، برای دانش آموزان توضیح می دهم که بنابراین 4 دسته ی 3 تایی داریم که 3 دسته ی آن رنگی است پس می توان گفت 4/3 شکل رنگی است ، کسر 4/3 را زیر شکل می نویسم و برای دانش آموزان توضیح می دهم که تعداد دایره های رنگی فرقی نکرده

در نتیجه می توان گفت کسر 4/3 ، 12/9 با هم مساویند.

معلم : بچه ها تصور 4/3 چیزی ساده تر است یا تصور 12/9 آن؟

شاگرد: تصور 4/3 ساده تر است .

معلم: بله! وقتی 12/9 را 4/3 می نویسیم ،می گوییم آن را ساده کرده ایم.

بعد برای آنها توضیح می دهم که در واقع برای ساده کردن کسر 12/9 وقتی 12 تا دایره به دسته های 3 تایی تقسیم شده است. یعنی 12 به 3 تقسیم گردیده است و 9 دایره که به 3 دسته تقسیم شده ، یعنی 9 هم به 3 تقسیم شده است. می گوییم که اگر در کسر 12/9 صورت و مخرج به 3 تقسیم شود کسر 4/3 به دست می آید که با 12/9 مساوی است.


مراسم اسم گذاری:

در پایان به دانش آموزان می گوییم این کار شما را چه می گویند و دانش آموان جواب های مختلفی می دهند و من آنها را تشویق می کنم، اما خودم به آنها اعلام می کنم که دانش آموزان عزیز اسم این کار را ساده کردن کسر می گویند.

ج) مرحله ی پایانی:

* با همکاری دانش آموزان درس را خلاصه می کنم و نتیجه گیری می نمائیم.
* از دانش آموزان می خواهم که هر سوالی که در رابطه با درس دارند بپرسند.
* انجام ارزشیابی پایانی: به دانش آموزان یک کسر می دهم و می گویم که با ارائه راه حل آن را ساده کنند.
* بر انجام تمرینات کتاب نظارت می کنم.
* تعیین تکلیف :

از آنها می خواهم که کتاب کارشان و ادامه تمرینات کتاب درسی را انجام دهند. و در آخر با یک صلوات جلسه را خاتمه می دهم.

الگوها ، روشها ، فنون تدریس: روش پرسش و پاسخ – روش توضیحی – حل مسئله – سقراطی

رسانه های آموزشی : گچ های رنگی – تصویر یا اشکال رنگی و غیر رنگی و...

نحوه ی استقرار شاگردان : به صورت یو یا نعلی شکل

تعداد گروه ها و تعداد اعضای هر گروه : 6 گروه و هر گروه 4 نفر

برگرفته از سایت: http://forum.mathroom.ir/showthread.php?tid=346
روابط عمومی کانون ریاضی مازندران- شعبه فریدونکنار
 

 

آخرين ويرايش : چهارشنبه ، 12 مهر 1391 ، 04:44
 

منوی دانش آموز

منوی دبیران

شعر و طنز

معما و سرگرمی

ورود به سایت



تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به کانون ریاضی مازندران - شعبه فریدونکنار می باشد
طراحی شده توسط : گروه میزبانی ملی سرور